all-season-bandenWinterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling waardoor het rubber bij kou soepel blijft.

Verder is het profiel aangepast voor meer grip in de sneeuw en betere afvoer van ijs, sneeuw en water.

Belangrijker dan bij zomerbanden is dan ook dat de winterband voldoende profiel heeft om sneeuw, water en ijs en afval af te kunnen voeren. Hiervoor is de minimale profieldiepte bij winterbanden dan ook 4 mm in plaats van 1.6 mm bij zomerbanden.

Op een echte winterbanden wordt het sneeuwvlok symbool gedrukt (een band met M+S is geen winterband). Alleen banden met dit symbool voldoen dan aan de eisen die op dit moment gelden voor winterbanden.

Er zijn enkele 4-seizoenenbanden die dit symbool ook hebben.

Veel 4-seizoenenbanden hebben echter het M+S symbool (Mud en Snow), modder en sneeuw. Dit is een oude codering, niet beschermd en wordt nog wel eens misbruikt. Deze banden bieden zeker niet dezelfde kwaliteit als de echte winterbanden!.

Verschillende landen om ons heen eisen in het winterseizoen het gebruik van winterbanden.

Op onze pagina Winterbanden wetgeving vindt je de meeste informatie.

Er wijzigt nog wel eens iets, dus informeer altijd voor vertrek even naar de laatste info!

Voordelen van een winterband
–              Bieden meer grip bij temperaturen onder de 7 graden en zijn dus véél veiliger dan een zomer- of 4-seizoenenband.
–              Kortere remweg bij lage temperaturen, zonder sneeuw of ijs staan winterbanden ook meters eerder stil!.

Nadelen van een winterband
-Niet geschikt om het hele jaar mee te rijden.

-Beneden de 4 mm profieldiepte is de werking stukken minder. De banden moeten dus eerder vervangen worden.

-Extra kosten voor wisselen en opslag.

Tip! Denk er aan dat als je de klok naar wintertijd zet (eind Oktober), dat het meestal ook wel echt tijd is om de winterbanden te laten. Wisselen naar winterbanden doe je dus als de temperatuur het toe laat, dit is niet voor iedereen gelijk. In Duitsland en de wintersportlanden gaat de winterbandenregeling in per 1 oktober.